(RIE angl. Resources for Infant Educarers – Ištekliai (žinių, informacijos) besirūpinantiems mažais vaikais)
RIE Pagarbios tėvystės filosofijos pagrindiniai principai yra orientuoti į mažus vaikus – kūdikius, mažylius ir ikimokyklinukus, tačiau gali būti pritaikomi ir vyresniems vaikams. Šie principai yra universalūs, be to vaikų raida yra paslanki ir tai, ko vaikai negavo tam skirtais raidos etapais, galima jiems suteikti ir vėlesniame amžiuje. Žinoma, vėlesniame amžiuje tai padaryti yra gerokai sunkiau, todėl svarbu, kad tėvai nuo pat vaiko gimimo išmoktų pažinti ir priimti vaiką su jo individualiu vystymosi tempu, suprasti ir patenkinti jo poreikius ir taip išvengti sunkumų, galinčių kilti vėlesniais amžiaus tarpsniais. Taigi išverčiau ir toliau jums pateiksiu straipsnį, kuriame rasite RIE Pagarbios tėvystės filosofijos santrauką ir esminius principus. Kviečiu straipsnio klausytis tinklalaidėje arba jį skaityti, taip pat kviečiu rašyti man, jei kiltų klausimų, norėtumėte pasidalinti savo patirtimi ar padiskutuoti.
***
RIE Pagarbios tėvystės filosofiją 1978 m. JAV sukūrė vaikų auginimo ekspertė Magda Gerber. Bėgant metams Magdos Gerber sukurta filosofija padarė didžiulę įtaką daugeliui žmonių – pofesionalams, dirbantiems su vaikais, pedagogams, tėvams, auginantiems vaikus, ankstyvosios vaikystės tyrinėtojams ir kitiems. Šis kūdikių ir mažų vaikų auginimo bei tėvų ir vaikų santykių stiprinimo metodas tapo geriausiai vertinama tėvystės praktika JAV ir daugelyje pasaulio šalių. RIE Pagarbios tėvystės filosofijos santrauka:
- Kūdikiui reikalingas artimas stabilus santykis bent su vienu juo besirūpinančiu asmeniu (pvz., vienu iš tėvų).
- Šis santykis geriausiai mezgasi kasdieninių vaiko priežiūros veiklų metu. Tokių veiklų metu labai intensyviai vystosi vaiko bendradarbiavimo, kalbos, savo kūno vaizdo, sutarimo ir savitarpio supratimo gebėjimai.
- Kūdikis aktyviai dalyvauja įvairiose jo kasdieninės priežiūros veiklose, šiame procese jis nėra pasyvus dalyvis.
- Kūdikiui reikalinga saugi kruopšiai jam pritaikyta erdvė, kurioje jis gali laisvai judėti, tyrinėti ir naudoti įvairius objektus. Visus motorinės ir sensomotorinės raidos etapus kiekvinas kūdikis pasiekia ir praeina savo individualiu tempu.
- Kūdikio fiziniame ir psichiniame vystymesi esminę reikšmę turi spontaniški, laisvai ir savarankiškai paties kūdikio inicijuoti veiksmai ir veiklos. Džiaugsmas ir malonumas, kuriuos kūdikis patiria tyrinėdamas aplinką ir išmokdamas naujų dalykų, sukuria jam vidinę motyvaciją ir siekį mokytis.
- Tuo tarpu besirūpinantis kūdikiu asmuo turi išmokti stebėti, suprasti ir gerbti kūdikio individualumą bei jautriai ir empatiškai reaguoti į kūdikio duodamus signalus.
RIE Pagarbios tėvystės filosofijos esminiai principai padeda tėvams kurti su vaiku sveiką ir palaikantį santykį nuo pačios jo gyvenimo pradžios. Šie principai tėvams, pedagogams ir profesionalams, dirbantiems su vaikais, suteikia įrankius, kurie padeda suprasti kiekvieną vaiką, kurti su juo unikalų santykį bei surasti reikiamus sprendimus kiekvienoje individualioje situacijoje. Ši tėvystės filosofija nėra taisyklių sąrašas, tai yra sistema, skirta suprasti kūdikį, jo poreikius ir gebėjimus, įvertinti savo pačių vertybes ir poreikius bei visa tai darniai sujungti.
RIE Pagarbios tėvystės filosofijos pagrindas yra Pagarba
Kiekvieną kartą kai mes bendraujame ar kitaip sąveikaujame su kūdikiu, mes tai darome pagarbiai. Pagarba vaikui reiškia matyti kiekvieną vaiką, net ir patį mažiausią kūdikį, kaip unikalų žmogų, o ne objektą.
Mūsų tikslas: autentiškas vaikas
Autentiškas vaikas – tai tas vaikas, kuris jaučiasi saugus, savarankiškas, gebantis ir esantis ryšyje su kitu. Kai mes savo kiekvienu veiksmu – žvilgsniu, tuo, kaip vaiko klausome ir kt. – padedame vaikui jaustis saugiam, vertinamam, jausti, jog kažkas juo labai nuoširdžiai domisi, mes darome didelę teigiamą įtaką jo asmenybės vystymuisi ir tam, kaip jis suvokia pasaulį ir gyvenimą.
Mes pasitikime vaiku, kad jis pats inicijuos jam tinkančią veiklą, pats tyrinės, pats išmoks daugelio dalykų
Dėl šio bazinio pasitikėjimo vaiku mes jam suteikiame tik tiek pagalbos, kiek būtina, kad padėtume pajausti ir įvaldyti savo paties gebėjimus.
Mes kuriame vaikui tokią aplinką, kuri yra fiziškai saugi, lavinanti jo kognityvinius gebėjimus ir emociškai palaikanti
Mūsų užduotis yra sukurti tokią aplinką, kurioje vaikas geriausiai galėtų padaryti tuos dalykus, kuriuos jis natūraliai turėtų daryti. Kuo aplinka yra labiau nuspėjama, tuo lengviau kūdikiams mokytis.
Kai kūdikiai tampa vis judresni, jiems reikia saugios ir tinkamos aplinkos judėti. Aplinka turėtų būti tokia, kad nevaržytų jų natūralaus, įgimto noro judėti.
Laikas, skirtas netrukdomam, nepertraukiamam žaidimui
Mes suteikiame vaikui daug laiko netrukdomam, nepertraukiamam žaidimui.
Laisvė tyrinėti ir bendrauti su kitais kūdikiais ar mažais vaikais
Vietoje to, kad bandytume išmokyti vaikus naujų įgūdžių, mes vertiname ir džiaugiamės tuo, ką kūdikiai šiuo metu daro ir ko jie patys mokosi.
Įtraukiame vaiką į visas jo priežiūros veiklas ir padedame vaikui tapti aktyviu, o ne pasyviu viso to dalyviu
Kūdikio priežiūros momentais, tokiais kaip sauskelnių keitimas, maitinimas, maudymas, rengimas ir t.t., mes skatiname net patį mažiausią kūdikį tapti aktyviu viso proceso dalyviu. Tais momentais kai tėvai visa širdimi ir mintimis būna su savo vaiku, skirdami jam pilną savo dėmesį, tėvai ir kūdikis išgyvena artumą ir abipusį bendravimo ir bendradarbiavimo džiaugsmą.
Tokia rami, lėta, atliekama neskubant, maloni tėvų priežiūra emociškai tarsi “pakrauna” kūdikius ir jie tampa pasiruošę tyrinėti aplinką su minimalia suaugusiųjų pagalba ar įsikišimu.
Jautrus vaiko stebėjimas, skirtas suprasti jo poreikius
Tam, kad suprastume kūdikio poreikius ir ką jis mums siekia parodyti ar pasakyti, mes jį atidžiai stebime.
Kuo daugiau stebime, tuo labiau suprantame ir vertiname milžinišką išmokimo greitį ir kiekį, kuris įvyksta per pirmuosius dvejus ar trejus gyvenimo metus.
Tuomet mes tampame kuklesni, linkę mažiau mokyti, o vietoje to tiesiog sukuriame vaikui mokymuisi tinkamą aplinką.
Nuosekliai ir aiškiai nubrėžiamos ribos bei elgesio lūkesčiai disciplinos ugdymui
Tam, kad vaikas išsiugdytų savidiscipliną, mes aiškiai nubrėžiame ribas ir išsakome vaikui jo elgesio lūkesčius.
Išversta iš: https://rie.org/principles-philosophy/
Pirmas principas: leiskite jausmams tiesiog būti (Straipsnio 7 vaikų auginimo principai, kuriuos tėvams reikėtų prisiminti kiekvieną dieną I dalis, autorė Skaityti daugiau
Kadangi “Taikoje su vaikais” vienas iš tikslų yra palaikyti ir paremti tėvus, nusprendžiau išversti Janet Lansbury straipsnį: “5 būdai kaip Skaityti daugiau